Thursday 4 December 2014

DIY : Makeup Remover

Assalamualaikum

Saya bukan jenis orang yang berdisiplin jaga muka jadi saya jarang beli set lengkap untuk skincare. Bagi saya, pengambilan vitamin B, C, E sangat penting untuk penjagaan kulit secara dalaman.
Bila dalaman sihat, kulit luar akan turut cantik. Dengan syarat, kena la buat yang asas tu; cuci, sapu toner & pakai moisturizer. Baru la muko comey lotey tanpa jerawat ^_^

Tapi satu hari tu terfikir nak cuba buat homemade makeup remover. Konon-konon nak muka lebih bersih ler...**gatey**. Maka bermulalah sebuah projek...

Mula-mula hari tu saya tanya pakcik gugel cemana nak buat makeup remover sendiri. 
Antara bahan-bahan nak buat benda alah tu ialah baby shampoo, minyak baby dan air. Kebanyakannya guna brand yang dijual di kedai-kedai runcit biasa. 

Tapi saya risau sebab kebanyakan produk di kaunter ada PARABEN,SLS dan SLES. Saya ni pulak malas nak pi kelebek satu-satu cari produk mana yang takde PARABEN, SLS dan SLES ni sebab saya dah jumpa produk yang bebas semua tu dan diyakini selamat pada kulit. Maka terhasillah inovasi DIY MAKEUP REMOVER BASIC H ni....



Bahan-bahannya:
3/4 cawan air suling (saya guna air mineral GAU)

1/4 sudu teh Basic H

1/2 sudu teh minyak kelapa dara (minyak zaitun pun boleh)


Cara:
Campur semua bahan dalam air dan taraaaaaaaaaaaaaa...siap dah!

Ni la hasil makeup remover tadi...memang osem best!
Alhamdulillah, semuanya organik. Ofkos la kan...minyak kelapa dara tu dari santan kelapa semata-mata dan selalunya orang tak letak baja atau racun perosak kat pokok kelapa sebab pokok tu senang tumbuh. Minyak kelapa dara ni banyaaak sangat khasiatnya termasuklah untuk kecantikan kulit.

Air pulak saya guna air mineral, dan Basic H memang terjamin keberkesanannya. Diperbuat dari kelapa dan jagung,tidak mengandungi bahan kimia terlarang,molekulnya lebih halus daripada air jadi dapat mencuci lebih bersih dan sangat lembut pada kulit. Sangatttt selamat,inshaAllah",)

Saya dah cuba pun...memang best! 
-JIMAT & SELAMAT-

**Kalau rasa malas nak buat sendiri, beli je Nutriwhite Gentle Action Makeup Remover . Lembuttt je pada kulit. Semulajadi pulak tu, Memang highly recommended",)
Perunding Shaklee Anda [ID:867123] | 013-2887852

No comments:

Post a Comment

Popular Posts